NÄPUNÄITEID

Nii kestab teie mootorratas igavesti ja veel kolm päeva:

Tänapäevased valmistolerantsid on küll palju kitsamad kui varem, materjalid kvaliteetsemad ja tootmisprotsess tepsem - sellest hoolimata - uute mootorite korral tuleb tootja esitatud sissesõitmisnõudeid täpselt järgida.
Koormust ja pöördeid võib tõsta samm-sammult seni, kuni mootor lõplikult sissetöötanud on. See nõue kehtib eelkõige suurekubatuurilistele õhkjahutusega masinate (nt. BMW boxer, Moto-Guzzi, Harley-Davidson) kohta.

Mootori pika eluea A ja O on õige temperatuuride vahemik, mis puudutab rohkem jällegi õhkjahutusega jõuallikaid. Neil võtab õigesse režiimi jõudmine rohkem aega ja see toimub ebaühtlaselt - silindripea kuumeneb tunduvalt enam kui vedelikjahutusega isenditel.
Vanematele mootoritele soovitatakse monteerida õlitermoteeter.

Miski ei kärbi mootori eluiga rohkem kui kõrged pöörlemissagedused vahetult pärast külmkäivitust! Sel hetkel on õli voolavus veel halb, liuglaagrites ei teki korralikku õlikilet. Seega - külma mootori korral on Teil kasutada vaid esimene pool pöördevahemikust ühes minimaalsete kiirenduste ja koormustega.

Töötemperatuuri saavutanud mootorit ei tohiks samas alakoormata. Parim töötsükkel tekib dünaamilisel maanteesõidul, mil pöörlemissagedus ja koormused vahelduvad. Kasutage aeg-ajalt ka tahhomeetri skaala viimast kolmandikku, selliseks on mootorratas ju ometi projekteeritud.

Vahetage õlisid õigeaegselt! Õlivahetus enne talvepausi eemaldab karterist happelised ühendid. Talvitunud õliga saab veel järgmisel hooajal edukalt sõita. Tuleb aga silmas pidada, et õli vananeb ka seistes, õhuhapniku oksüdeerival toimel.

Kasutage kvaliteetseid mootoriõlisid! Õli ei pea olema just kõige kallim või tootja poolt soovitatud mark (on väheseid erandeid). Õli peab tingimata vastama märgitud kvaliteedinõuetele (nt. API, ASF, ASJ). ja viskoossusnäitajatele (nt. 20W-50 või 10W-40). Ning mis väga tähtis - automootoritele mõeldud õlid ei ole loodud töötama mootorrataste märgsidurites.

Kontrollige karburaatorite seadistust. Või siis laske kontrollida. Liiga lahja segu põhjustab temperatuuri tõusu põlemiskambris, rikas segu viib halvimal juhul mootoriõli vedeldumiseni ja liuglaagrite kahjustuseni. Küttesegu koostist iseloomustab väga hästi süüteküünla värv - oskajad loevad sealt nii mõndagi välja. Pikemaks seismise perioodiks tühjendage karburaatorid vaikude sadestumise vältimiseks.

Reageerige kõikidele riketele ja kahtlastele ilmingutele koheselt! Kontrollige kummaliste helide põhjuseid, vahetage vigastatud trossid ja kulunud piduriklotsid kindlasti uute vastu. Ärge viivitage tühisena tunduvate rikete kõrvaldamisega. Ärge unustage hooldusjuhendis toodud määrimisprotseduure. See maksab kunagi ebameeldivalt kätte. Loomulikult ei tasu varuosade hankimisega ka liiga hasarti minna. Head nõu annavad Teile asjatundjad mototöökojast.

Arendage oma mootorrattaga välja korralik "side". See peaks toimima kui ehtsas kooselus: teineteist hästi teades ja tundes on võimalik probleeme juba eos kõrvaldada.

Regulaarne puhastamine ja pesu võivad kätte näidata peidetud vead, nagu näiteks roostekahjustused raamil, purunenud keevisliited või järele andnud keermeühendused. Seega - ämber, vesi, pesuaine, käsn ja hilisem hoolduskeemia on kasulikud ning nendega töötamist saab ju nautidagi...

Kõiges ei tasu ennast surmkindlalt usaldada. Iseseisvalt alustatud keerukas remont lõppeb tihti garaažinurgas koluhunnikus või mehaanikute töölaual, kuid nüüd juba ilmselt märksa kallimana kui esialgu planeeritud. Jätke midagi ka asjatundjatele!